torsdag den 24. januar 2019

Bus 3A

Samtidskunst, og et forsøg på at fange hverdagen med bus 3A, som kører fra Valbyparken i Sydhavn gennem en del af byens forskellige kommuner, som i Vesterbro, Frederiksberg, Nørrebro og endestation på Østerbro ved Nordhavn station.

Jeg bruger den offentlige trafik, som i meget, mindre om vinteren og om sommeren rigtigt meget i form af busser, S - tog og Metro. Med bus er det netop 3A jeg nok anvender mest, med bus 10 som nummer to.


Passagererne på maleriet viser meget godt et gennemsnit af mennesker som står på ved endestationen på Hammelstrupvej og Valbyparken, Sydhavn, hvor jeg selv bor tæt ved.
Sydhavnen har fået en ansigtsløftning de seneste år, og er også et sted hvor jeg trives, maler, lever og sover, og med store grønne områder lige udenfor min dør, ikke mindst. 
Dertil kommer snart også to nye metrostationer til de to S - togstationer vi har i forvejen, så lokalt er det enkelt og hurtigt at nå centrum og city, af København på 10 minutter.

Alt som alt er her meget fredeligt, og man hilser venligt på dem man kender og nikker måske også venligt til andre smilende mennesker man møder, ballade og uvæsen er heldigvis sjældent her, også selvom jeg kan blive vækket om natten af et revolverskud eller to, en gang imellem grrr., men hvad det kan man jo overalt i København i dag, øh nat.

Et af mine bedre billeder, synes jeg selv

Maleriet er en olie, måler 50cm. - 40cm., og lakeres til foråret om et par måneder ...


2 kommentarer:

  1. Enhver, der har oplevet linje 3 som sporvogn, vil erindre den såkaldte "bagperron", der var befolket med danske arbejdere og funktionærer på vej til eller fra arbejde i henholdsvis København V eller SV eller Ø. Konduktøren tog sin billetkontrollant-funktion meget alvorligt. I dag er det automatiseret til stort set kun Rejsekortet og stryg til den, der glemmer at stemple ud. I gamle dage kunne også i sporvogn linje 3 opleves herrer i kjole og hvidt på vej til en aften med brødrene i Frimurerlogen på Blegdamsvej (min bedstefar var én af dem) tæt ved Trianglen. Nutidens bagperron er langt mere multikulturel. Penselvirtuosens stil - "socialsurrealisme" - kan i overført betydning skilles ad til social på (sur på fransk) realisme(n).

    SvarSlet
    Svar
    1. ja, synd at der ikke er sporvogne længere, nu har vi så fået metroen, hurtig fremme men udsynet dernede under jorden, gør vel knappest nogle glade :).

      Ellers en dejlig beskrivelse af tiden som var, du lagde ind her.

      Slet