fredag den 31. august 2012

Fredens Torv

Maleriet starter med en ide og lidt streger i brændt Umbra, olie og godt udspædt med terpentin.

Jeg har en ide om at bruge Kultorvet i Kbh. som kulisse, som komposition og absolut ikke andet, begynder det at blive for naturalistisk står jeg af, af kedsomhed, jeg gider ikke virkligheden når jeg maler, den bremser mig og det sjove og udfordrerne forsvinder, sådan er jeg bare.


Så begynder jeg at male på hele billedet samtidigt, ikke noget med at begynde i et hjørne her, både for balancen og for overblikket. Farverne er stadigt meget fortyndede af terpentinen, så der hele tiden kan males ovenpå uden risiko for at farven slipper. Det håndværksmæssige er centralt i denne proces, da jeg maler lag på lag.



Efterhånden som flere farver tilkommer handler det også om balance, farverne imellem. Og jeg skal til at bestemme personernes forhold til hinanden og deres indbyrdes måde at agere på i forhold til situationen, og omgivelser. Meget vigtigt at der er en historie og at det virker, tolkningen står beskueren for.



Nu er det kommet så langt, at jeg begynder at være forsigtig med at holde mig indenfor streger og linier, når farven lægges på, stadig med terpentin, dog i mindre doser. Mennesker begynder at dukke op, i vinduer kommer potteplanter og andet levende frem og det endelige billede begynder at synes. Der males over, rettes, findes på, farver blandes og billedet begynder at leve.



Efter tre måneders arbejde fremstår det færdige billede, næsten færdigt for det mangler stadig en lækker halvmat lak at påføres, om yderligere tre måneder, før jeg vil kalde maleriet klart. 




 Og så vil tiden vise om jeg har lykkedes med min ide og billede, beskuere og publikum tolker billedet, og jeg trækker mig tilbage.

En rejse mod et sat mål er slut og næste maleri venter, et billede af en sød, smuk ung kvinde som  sidder model

En olie som måler 115 cm. - 80cm., og som er malet på et hørlærred af bedste kvalitet

47 kommentarer:

  1. endnu en olie og igen et politisk maleri ;-)

    SvarSlet
  2. Smukt billede, man kan fornemme roen og hyggen i billedet, ingen uro og ballade. Jeg er sikker på ikke engang de cykler der står op af muren er låst. Gid verden så sådan ud ............

    SvarSlet
    Svar
    1. Man har jo lov til at drømme ;-), peace og en god weekend til dig ;-)

      Slet
  3. Fornemmer ikke ro og hygge med dommer juryens anstrengte smil ...... super godt maleri ;-)

    SvarSlet
  4. ha ha, hvis du ikke makker ret, får du med køllen af fyren tv. ;-)),også god weekend til dig ;-)

    SvarSlet
  5. Kære Erik
    Det her ligner. Mere og mere på, at den røde regering tror mere på:
    Fredens Tovtrækkeri, end de selv er bekendt med? Velkommen til Virkeligheden ;0))
    Venlig hilsen
    Henrik

    SvarSlet
    Svar
    1. Nå, her er du din vildsinte medanarkist ;-))

      Pas på du ikke får kølle af den fra altanen, og håber at du har det godt, kære ven ;-)

      Slet
  6. selvom du ser den i stor skærm, har du nok svært ved at se at dilleren hænger udenfor hos julemanden tv. ved porten, efter en dialog med kvinden som sætter sit tøj ;-)).

    Jeg tror egentlig jeg er mest tryg med folket på altanen, synes det virker som det går lidt vildt til down under ;-)), joh Freud var en lurig rackere ;-)

    ps. den stakkels lille pige på altanen kan måske, hvis man har lyst, se som samfundet, who knows ;-)

    SvarSlet
  7. og billedet forbedres med lidt afpudsning af små detaljer ;-), giver altid jeg selv en til to uger at løbe på, men så bliver der også lukket.

    SvarSlet
    Svar
    1. småjusteringer, er nok rette ord.

      Slet
    2. Og så har jeg pillet færdigt med maleriet, og er rimlig tilfreds med slutprojektet, og så er det mod nye horisonter ;-)

      vil prøve at tage et foto udendørs i morgen, og lægge ind her.

      Slet
  8. Så er nyt foto taget, bedre farver og med lidt ukrudt, nederst tv. som ikke hører med til maleriet ;-))

    SvarSlet
  9. Så fedt at følge processen af dine billeder, både på foto og irl. Men mon ikke der snart skal igang med billedet nedenunder igen? ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. se det er lige mine ord, vi ses smukke kvinde ;-)

      Slet
  10. når jeg ser på vinduer, huse og døre holder jeg med Hundertwasser, når han siger, sagde at den lige linie eller streg er uguddommelig, hmm, eller sådan noget ;-)

    SvarSlet
  11. eller var det at den er sjælløs ?, light demensen er tæt på

    SvarSlet
  12. den lige linie er gudløs, so it is

    SvarSlet
  13. alt, er samtidigt relativt.

    SvarSlet
  14. Hold da op, sikke et smukt billede.

    Du er velkommen til at kigge forbi min blog og min give away, hvor 3 heldige læsere hver vinder en smuk halskæde(:

    http://dyreglad-pige.blogspot.dk/2012/09/give-away-nr-12.html

    SvarSlet
  15. takker Dyreglad-pige,
    jeg kigger forbi, og så er jeg sikker på at en smuk halskæde lige er mig ;-)

    SvarSlet
  16. så fik min hjemmeside igen besøg fra Indonesien, håber at den overlever

    SvarSlet
    Svar
    1. imponerende ;-),
      jeg fik jo smadret min hjemmeside så det baskede og det tog så en måneds tid at få den igang igen. Jeg vil heller ikke udtale mig om hvem eller hvorfor det sker, men nogen eller nogle bryder sig åbentbart ikke om mine billeder, men ligefrem at hacke den, smadre den er vel at tage i.

      Nå, nu kører den igen, til glæde for jeg selv og andre og til ærgelse for helt andre igen, thats life, åbentbart ;-)

      Slet
    2. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

      Slet
    3. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

      Slet
    4. det er very træls med de idioter som ødelægger min tolerante hjemmeside, med intolerante mennesker har åbentbare problemer med tolerancen, klaphatte og fascisthoveder

      Slet
  17. det kan jo også bare være, at jeg er kult der ;-))

    SvarSlet
  18. Fredens Torv på engelsk ?

    Freedom Square ?

    Square Peace ;-)) ?

    på banen engelsknørder ;-)

    SvarSlet
  19. Det tjekkiske alternativ:

    http://www.youtube.com/watch?v=KHMlLKdAxU4

    SvarSlet
    Svar
    1. thanx ;-), troede ikke det var så enkelt Peace Square

      Slet
  20. ha ha, jeg er jo gået i zen-mode på fotoet, så jo et ordentlig kys vil hjælpe ;-))

    SvarSlet
  21. ups, så røg Skønne kvinde ind som etter på top 10, det var dejligt ;-), er lidt træt af FUR-Tivoli for tiden

    SvarSlet
    Svar
    1. ha ha, de gør underverker med mig ;-))

      Slet
  22. Jeg blev lige så glad, da der dumpede en fin statusbesked ind på min FB profil, fra Ditte Okman som skriver klummer i Ekstra Bladet, og som jeg tit læser med et grin ;-)

    Ditte skriver : Dine billeder er helt fantastiske. De minder mig om min barndom. Om sommer. Om høj himmel og liv. De minder mig om en tid i København, der måske eksisterer endnu, hvis man kigger og mærker efter. De minder mig om børnebogen Ballade i Rabarbergade - om end jeg ikke husker illustrationerne til den. Tja. Minder nok om en følelse, jeg havde som lille og gerne vil have lidt oftere... Tak for reminderen :-)

    Ihhh altså ;-)

    SvarSlet
  23. og så er næste maleri ved at være på trapperne, Kvinde i grøn stol, eller sådan noget ;-), og selvfølgelig præsenteres det med et blogindlæg, når det bliver aktuelt.

    SvarSlet
  24. typisk, et nedbrud i arbejdsrytmen med den grønne stol, influenza og en sej en af stadsen. Nå, en uge er gået, jeg er stadig syg, men male vil jeg, så der er nok lys forude, hep hep

    SvarSlet
  25. jeg var lige, som ved et tilfælde forbi Statens Museum for kunst idag, og så her den flotte bog 101 danske kunstnere 2012, og hvor jeg kender en del af malerne som er med. Jeg var selv blevet spurgt om jeg ville være med, men pga dårlig økonomi sagde jeg nej.
    Nu har jeg besluttet mig for at være med i 101 danske kunstnere 2013, så nu skal jeg til at være seriøs og sætte noget tekst sammen og finde nogle gode fotos af de rigtige billeder at tage med.

    SvarSlet
  26. sjovt, når jeg kigger på starten på kvinden i den grønne stol øverst i indlægget her, er det med et lidt vemodigt blik, men også et tilfredsstillende hvor jeg nu går og pusler med de sidste bider.

    Ved aldrig helt hvad jeg skal mene om maleriet, jo det er ok og lidt til, synes jeg. Jeg har forsøgt at placere kvinden i et rum på en lidt anderledes måde end jeg plejer. Om jeg så har lykkedes med at formidle billedet til beskuerne, håber og tror det.

    Og snart er det færdigt ;-))

    SvarSlet
  27. jeg skriver her først og fremmest for min egen skyld, så hvis mine små betragtelser ikke passer, så spring over

    Det er så spændende med snart færdige maleri, fordi jeg er på noget som jeg ikke føler, at jeg har været før. Egentlig meget socialsurrealistisk, med tryk på begge stavelser. Du er tilfreds med ansigtet, og alligevel våger jeg at fjerne udtrykket og bygge det op igen, lidt nervepirrende men også fedt når man lykkes. Det er let at sige, væk fra det sikre, sværere er det at gøre og komme ud på ny jomfruelig mark, ihvertfald for mig.

    Det tager tid, da en lille overmalet detalje ikke tørrer meget hurtigere end en stor, og detaljer er der ;-). Nå, sidst på ugen lægger jeg det ud, måske også før

    SvarSlet
  28. suk, ligenu synes jeg det er pyton

    SvarSlet
  29. så angribes der igen,forhåbentlig uden blodspilde

    SvarSlet
    Svar
    1. det ender sgu nok med at blive et billede

      Slet
  30. og imorgen lægges maleriet ud af Kvinde, i grøn stol og med tilhørende nyt indlæg

    SvarSlet
  31. så er fredens Torv lakeret :)

    SvarSlet