lørdag den 31. marts 2012

2200 N.

Så er maleriet 2200 N. klart. Et billede fra Nørrebro år 2012 og som det også kan se ud en på forårsdag lige nu.






Nørrebro har forandret sig, som alle andre steder også har, de fleste gamle huse, kaserner med gårdhuse er forsvundet, revet ned og nyt byggeri har skudt op. 
Befolkningen har også forandret sig, Nørrebro er idag en multikulturel bydel hvor eksotiske forretninger ligger side om side, forretningsdød er der ikke meget af her.


Jeg har forsøgt at fragå min sædvanlige nostalgiske tilgang til motiv, billedet er som jeg opfatter stedet under de tre måneder siden nytår, som jeg har arbejdet med maleriet. 
To til tre gange ugentligt har jeg travet rundt i gaderne her med skitseblokken klar til detaljer. Lidt skitser er det blevet til, og billedet er i stort set som jeg oplever Nørrebro, lige nu. 
Jeg trives blandt mennesker uanset hudfarve, køn og alder og her på Nørrebro føler jeg mig også velkommen. 
Dog kommer jeg her mest dagtid, og de gange hvor jeg har været der aften og nattetid, bla. til fest har der heller ingen problemer været, som man ikke kan opleve andre steder også.


Tillæg 4/4 -12
Tanker om det politiske i billedet
Muskelhunden er måske vores indre svinehund som viser tænder når vi føler os pressede eller truede. Her er også symbolik med to forskellige kulturer, præsenteret af den tilsyneladende sorgløse, let påklædte kvinde i hvidt, i mødet med to tildækkede kvinder fra en helt anden kultur.
Også et motiv jeg bevidst har taget med, da jeg også vil have beskueren til at tænke over, og tolke billedindhold. Hvordan folk så tolker billedet, har jeg ikke med at gøre længere.
Nogle nøgleord : Dialog, tolerance, åbenhed, ........


Nå, billedet er en olie, måler h:60cm. - b:80cm og er nysmurt.

46 kommentarer:

  1. Jeg elsker det
    - selvom du godt lige kunne have lavet mig lidt tydeligere ;-)

    Ærgeligt du ikke fangede lidt grønt også, for det er der trods alt selv på stenbroen...

    Og hvor MÅ det have taget lang tid at lave de mursten FASAG

    SvarSlet
    Svar
    1. Du er den gådefulde kvinde i billedet, plus en på første også ;-)).

      Murstenene var god terapi, not fasag ! ;-)

      Slet
    2. ps. jeg kan stadig nå at fortydligøre små detaljer, må se om jeg kan lade være ;-)

      Slet
    3. og efter lidt småpilleri er maleriet definitivt klart, skifter foto til det færdige imorgen ;-), folk kan sikkert ikke se forskel, men jeg kan.

      Slet
    4. Har lige fået svær grineren over de mursten igen
      :D
      Meeeen jeg kan bedst identificere mig med hende den sexede i den hvide kjole ;-)

      Slet
    5. he he, jeg havde det faktisk rigtigt godt med de mursten, da jeg følte jeg var gået lidt i stå, lige der ;-). Så først lidt forsigtige prøver rundt og over vinduerne, og så det hele, og det virker ;-).

      Du er vel begge, moderen med Merle, og når du slipper løs uden, er du sexede ......... ;-))

      Slet
  2. Herlig stemning du får frem i de københavner billeder Erik .
    Du skriver : > forretningsdød er der ikke meget af her<
    Selvfølgelig er der ikke butiksdød i de små etniske butikker, de overgår nemlig tit bare til en fætter ,når de ikke har penge til at betale deres regninger. Jeg ved det, for har selv svidende mærket det, når de ikke har kunne betale for de varer de har indkøbt hos os,ærgerligt at miste sine penge og se på at butikken bare fortsætter i en fætters navn .
    Selvfølgelig at alle gør sådan , men mange fører den politik desværre...

    SvarSlet
  3. Forresten HAR vi været gennem butiksdøden her på disse kanter (Kbh 2200 og 2400)....... stort set alt hvad der var af dansk ejede butikker døde og forvandledes til at ligegyldigt orgie af pizza og kebab snaske, grønthandlere, halal slagtere osv i den dur. Alle vores små ynglingsbutikker er en saga blot

    SvarSlet
  4. he he, ingen kommentar ;-))

    SvarSlet
  5. Herligt det giver lyst til at komme der.

    SvarSlet
    Svar
    1. Herdis
      Et mangkulterelt samfund bør også inkludere vantro hunde som jeg selv og andre ;-), så god tur ;-)

      Slet
  6. Kære Erik
    Når jeg kigger på dit flotte portrætbillede, så ser de fleste ud til at være i godt humør. Bortset lige fra ham som ser noget fortvivlende ud, så ham vil jeg kalde for: Erik! ;0))
    Brøndby fik somsagt en vigtig sejr over: OB i går, så måske derfor. Denne frustration/fortvivlende? ;0))
    Ønsker alle en god Påske ;0))
    Mvh
    Henrik

    SvarSlet
    Svar
    1. Så slaskede vi Brøndby, Heeeeenrik ;-O

      Slet
    2. og fortsat, god påske ;-))

      Slet
  7. ha ha Henrik, du tager fejl der, jeg er på strålende forårshumør for tiden, også selvom det er blevet lidt vinteragtigt igen ;-)

    Jeg tror nærmere at den bekymrede type, er linievogteren fra igår som hjalp Brøndby med et straffe, og som nu ikke kan finde sit BIF-halstørklæde som han fik for indsatsen ;-))

    Bare vent til torsdag, så får Brøndby smæk i parken, klask ;-O

    SvarSlet
  8. suk, min rammemager er flyttet til hedehusene, så nu bliver indramningen dyrere fremover. Jeg var så inde i en tilsvarende butik i Blågårdsgade og spurgte på priser, og ganske rigtigt mindst 200 kr. mere pr maleri, øv.

    SvarSlet
  9. det er som foråret står stille i botaniske, planter og træer stivner og holder vejret, det er koldt og tiden er gået i stå.

    Piller lidt ved maleriet, mens det næste tager form i hovedet, og snart på lærredet. Et nyt portræt af en smuk kvinde ;-)

    SvarSlet
  10. kulden bliver til forår bare vent ;-) du kommer ud og lufte tegnepennen inden så længe , tillykke med dit nye maleri :-)

    SvarSlet
  11. gosh, hvor jeg håber at du har ret, vi fik jo lige en forsmag på varmen og så tilbage til virkligheden igen ;-). Tak, er rigtig tilfreds med maleriet ;-)

    SvarSlet
  12. Og så er det færdige resultat lagt ind ;-)

    SvarSlet
  13. ha ha, sjove søgeord i mit arkiv her ;-))

    billeder fra nørrebro blog
    1
    dronning margrethe ryger joint
    1
    dybbølsbro maleri
    1
    frank hvam lsd
    1
    jævndøgn 2012
    1
    kristuskirken baggesensgade
    1
    malerier
    1
    margrethe ryger joint

    SvarSlet
  14. Og næste maleri er kommet godt fra start, en letpåklædt smuk kvinde siddende afslappet og dejlig ;-)

    SvarSlet
  15. Vildt, jeg var en tur i haveforeningen ved Kalvebod strand, hvor en muskelhund som på mit maleri pludselig dukkede op. Besynderligt, en lille vas rackere som gøede aggresivt , møghund ;-O. Nå, jeg ved fra andre gange at det uventede er muligt her, og jeg fik da også pasciferet hunden, rimeligt.
    Her er masser af små søde huse, velholdte og plejede i centrum, mens mere tvivlsom bebyggelse holder til på små sideveje ;-), et herligt sted at snuse rundt i.

    SvarSlet
  16. suk, hvor trist at se nyhederne om de indebrændte mennesker i et hus i Sverige ;-(. Minder mig om en meget god ven som døde i en mordbrand for nogle år siden i småland, RIP Zep.

    SvarSlet
  17. Svar
    1. ha ha, frågen er både rett och fel ;-))

      Slet
  18. Politisk neutral, en rød og en blå kasket på de herrer foran døren... 'hæhæ'

    Lige da jeg så maleriet, da tænkte jeg om den gode maler havde været i Randers
    - for der en lighed med nogle gamle arbejderboligblokke der i Kronjyllands hovedstad... ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Maleren forsøger ihvertfald at være partipolitisk neutral, mit eget politiske spektrum indeholder de fleste farver til gengæld, håber jeg ;-)

      Randers er jo også en gammel arbejderby, mener jeg og jo maleriet kan nok ses som værende mange steder i bymiljø ;-)

      ps. godt spottet med kasketterne ,-)

      Slet
  19. og så har maleren fået en smartphone, vræl og hovedbrud, ;-O

    SvarSlet
    Svar
    1. gad vide, om jeg nogensinde bliver smart nok til fonen ;-)

      Slet
    2. he he, havde nok været en enklere løsning ;-), men jeg håber når jeg har fået den sat ordentlig op at jeg så bliver tilfreds med den, for den er sgu lækker. Ligenu er det bare en telefon, nemlig ;-))

      Slet
  20. skønt, så har jeg lige fået tolv brede blindrammer, fået nej, købt og slæbt hjem gennem byen. 115,110, 95, 90 0g 80cm., så er der til 3 store pæne lærreder som snart sættes op med fint hørlærred ;-)

    SvarSlet
  21. så er jeg tilbage på pinden, efter et kort visit i det svenske, og sikken en foragelse der var, over there over en kunstner som havde lavet en chokoladekage forestillende en mørk kvinde. En minister, fra kulturland havde ført kniven til første snit, og de politiske korrekte fik himmelvendte øjne over provokationen ;-), ingen ende på forargelsen ;-)

    SvarSlet
  22. @ekc#200412-1108:

    "Kvindelig omskæring" og chokoladekage i forening. Jovist, hustruen til den tidligere magtfulde Moderaterne-leder og Stockholm-borgmester Ulf Adelsohn, nu kulturminister og stadig en nydelig quinde(Lena Adelsohn Liljeroth), har fået et politisk eftersmag. ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. emnet er jo alvorligt, så skønt når nogen vækker folk og sætter spot på elendet, og hvilken forargelse der blev fra den selvgode småborgelige venstrefløj af kunstnere ;-))

      Slet
  23. he he, så ligger 2200 N. på forsiden af Cypergalleriet, not bad ;-)

    SvarSlet
  24. hvilken skøn forårssol, kom lidt forsigtigt igang med skitserne på en bænk i en sidegade ;-)

    SvarSlet
  25. jeg har lige været til fernissering i centrum, og gik derfra med en lidt tom, grå/sort fornemmelse. Det var en gruppe fra København som for udstillingen, og den var utrolig konform med sit billedsprog. Jeg tror, uden at vide, at de fleste billeder er tilkommet under vinteren, og bærer præg deraf. Nå, håber at jeg ikke bliver slagtet, hvis nogen skulle genkende min beskrivning af udstillingen ;-). Sikkert et gennemsnit af nogle kunstnere som viser hvor de er idag.

    SvarSlet
  26. @EKC#240412-0848:

    "...håber at jeg ikke bli´r slagtet". Det er vel i billedkunstens verden som i de fleste andre brancher, at grænsen mellem faglige omfavnelser samt glinsende superlativer og modsat (konstruktiv) kritik har samme bredde som klingen på en ostehøvl. ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Billedkunstens verden er ubarmhjertig hvis du går mod strømmen, men det er den ikke ene om ;-). Nu har jeg efterhånden lavet billeder i 35 år, så lidt indsigt føler jeg at jeg har om kunst, og ikke mindst gennem mine mange museums- og galleribesøg ;-)

      Slet
  27. Det er ikke som tatoveret turist, du skal besøge 2200 N, håber at han overlever, totalt sygt.

    SvarSlet
  28. og så er der kommet en smuk sølvramme på, næste trin lakering om en måneds tid ;-)

    SvarSlet
  29. Og så lever 2200 N. videre, nu uden mig ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Pengene går til nye blindrammer og lærred, er ved at løbe tør, og også for lak, så meget godt med omsætning ;-)

      Ang. Festivalen eller andre, vil der altid findes en speciel prize, til en værdsat blogveninde ;-)

      Slet
    2. he he, og jeg har overlevet i Småland ;-))

      Slet