torsdag den 22. marts 2012

Forår og jævndøgn.

I går hilste jeg på årets første bi og idag så jeg også en død skildpadde, i søen i Botaniske have.




Maleriet er malet efter skitser på plads, våren -10, altså præcis to år siden. Dybbølsbro station ser ud som på billedet idag, en skøn forårsdag ved to-tiden, solen bager og København, Danmark lugter forår, ja visse steder dufter her ligefrem nymåne og forårsjævndøgn.


København er gravet op fra ende til anden og kønt er det ikke. Her ved Dybbølsbro er det ikke så farligt længere, men ved Nørreport er det værre. Alt her er kaos, plankeværk, stakit og væltede cykler, sand, grus og jernplader smidt tilfældigt, tilsyneladende, også Kultorvet er hårdt ramt .  Fra Hovedbanegården, over Rådhuspladsen, gader og veje er lukkede, alt foregår i sneglefart i gåsegang, med den langsomme forrest som leder. De eneste pladser som har gået fri er Gl- og Nytorv, og selvfølgelig er Botaniske også gravet op, det smitter åbentbart.


Jeg mødes med mange smil og venlige , til tider flirtende øjekast, aldrig har pigerne, kvinderne og København været smukkere, end i dag, trods den døde skildpadde og by- kaosset, eller måske netop derfor. På en bænk kom skitseblokken også frem, men det blev bare til lidt tilfældige streger, denne gang.
Og så skal nogle af vinterens billeder også ferniseres en af dagene, et show helt for sig.


Og i Frankrig har man fanget en død, terrorist, tror jeg, midt i foråret.


Og nymånen ligger i 2grader og 22min. i Vædderen


Billedet hedder . Dybbølsbro station og måler h:60cm. - b:70cm. og er en olie.



23 kommentarer:

  1. Sikke dejligt forårshumør du spreder Erik , tak for det, jeg har bare købt mig en buket lyserøde tulipaner, så kom jeg i godt forårs- humør ...

    SvarSlet
  2. Tak ipsen,

    Det er bare så skøn en tid, ligenu ;-)

    SvarSlet
  3. Ja paderne er der mange af i Botaniskhave. Ved du at det er private folk der sætter dem ud i søen og i drivhusene (når de bliver trætte af dem) og at de er til stor plage for haven, så de er nok glad for de selvdøde ;-)

    SvarSlet
  4. Gitte

    Der er mange padder overhovedet i Danmark med omegn, altså tobenede ;-). Nå, nej jeg har egentlig ikke tænkt på hvor skildpadderne kommer fra, troede faktisk at det var havens folk som i tidernes morgen havde tilført søen dem. Får pludselig et billede i hovedet af fugleedderkopper og Comodovaraner i drivhusene, som giver sig på besøgere, vræl ;-O

    SvarSlet
    Svar
    1. Sumpskildpadderne kan ikke formere sig i det danske klima. Til gengæld lever de længe, og i deres jagt på føde gør de voldsomt indhug
      i søens bestand af frøer og andre smådyr (det er et stort problem) .............. folk tænker ikke på den slags, de tænker bare på at spare de penge en aflivning koster

      Slet
    2. Det virker som lidt glædesløst, at være skildpadde, these days, nå jeg er ikke skildpadde og oplever da lidt på glædesfronten, iblandt ;-)

      Jeg tror at der var mindre antal padder sidste år, end de 35, haven burde ansætte mig som paddetæller. Idag 1 skildpadde, som fik folk til at klappe og råbe hurra, efter afsluttet salmesang, dem må være stolt den padde.

      Tror at japans kirsebær slår lidt tidligere ud i år, sidste år var det rundt 1. april, iår kommer den under ugen med dette fantastiske tidlige forår ;-)

      Slet
  5. til gengæld savner jeg tropiske sommerfugle i drivhusene, why not ?

    SvarSlet
  6. og idag hilste jeg så på den først levende skildpadde for året, plask, plask. De andre år mener jeg at have regnet til 35 som mest, bestanden måske og rigtigt sjovt med disse vanddyr i søen ;-)

    SvarSlet
  7. jeg kan ikke forstå, at det skal være sådan et arbejde at male et åndsvagt billede ;-)

    SvarSlet
  8. I guder, hvilken skøn formiddag hos frisørsken, uhhu. At blivet ompyslet af en gudinde som vasker dit hår, masserer din hårbund, klipper dig og trimmer dit overskæg, oh my god, hvilken læskende oplevelse, og så bare til prisen af en 4hundrede seddel plus det løse ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. ha ha, jeg blev sgu småforelsket og lun i stolen der, øh i hårfrisørsken, hun er vældig hot ;-)).
      ps. der indgik skam også Latte og øjenbrynsudtynding, håber på hurtig hårvækst, lige pludseligt ;-)

      Slet
    2. ha ha, nu med nystrøget profilbillede ;-))

      Slet
    3. Erasmine

      Ved ikke om jeg er forfængelig, lidt sikkert ;-).

      Meget spændende og tankevækkende øvelse du beskriver her, og noget som også gælder i tilværelsen, sjov og lærerig historie.

      Pusler stadig med finishen, som er så vigtig, og snart er kaffen og maleriet klart ;-)

      Slet
  9. og 2200 N. er næstent klart, vræl ;-O

    SvarSlet
    Svar
    1. glæder mig til at vise billedet snart, det er lidt anderledes, synes jeg, et øjebliksbillede fra Nørrebro, som det også kan se ud, stridsmand, kan jo ikke lade være ;-)

      Slet
    2. og så arbejdes der med detaljer, de små som er så vigtige og som ikke maler sig selv ;-)

      Slet
  10. Og så Scala på Axeltorv Plads næsten helt væk. Denne bygning som har tjent utallige formål under årenes gang, bla. en Milk-shake-bar i 60erne hvor jeg bød en ung dame, pige på lækkerier til tonerne af Teach me tiger sunget af April Stevens, den goding ;-).

    Nå, lokalerne har jo også stået tomme en tid, håber så bare på lidt spændende nyt byggeri, gerne i udflippet stil, men nå nej, her knækker filmen, men håbe og drømme kan man jo ;-), København i by i kaos.

    SvarSlet
  11. ha ha, jeg har nu haft besøg på min hjemmeside fra tre netapoteker fra Brasilien, Malta og Mexico, jeg ophører aldrig at forundres, ligesom SourPuss heller ikke gør ;-))

    SvarSlet
    Svar
    1. en lille dims ved min side, hmm ;-))

      Slet
  12. der sker så meget på maleriet, at det bare er larmen som mangler, sikke noget ;-)

    SvarSlet
  13. http://aaselindart.blogspot.com/2012/03/copenhagen.html?spref=fb

    SvarSlet
  14. Som altid en fornøjelse at kigge på Eriks malerier - der er altid historier og spændende ting.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Aase ;-), gør så godt jeg kan ;-)

      Slet