onsdag den 13. juni 2012

Hej maler

Humøret steg yderligere nogle grader i dag, da jeg besøgte den lokale tankstation som sædvanligt  første stop, optankning af Red Bull og på vej mod city og omegn. Her blev jeg mødt af en af de lokale med ordene, hej maler.




Her til sommer bor jeg her, i Sydhavnen nære Valbyparken på 6.året, og jeg har født mig velkommen i kvarteret fra dag 1. 
Jeg har masser af gange slæbt billeder ned af Mozartsvej til den lokale rammemager, som så har sat en, som regel sølvramme på mit nyeste maleri.
 Utallige gange er jeg blevet stoppet her, hej maler og maleriet blev vejet, målt og kommenteret af de lokale. Og næsten altid godkendt og tit med berøm, der bliver talt fra hjertet og ord bliver sagt, ikke på galleri-sprog, men på sydhavnsk.
Hvor er den kritik og berøm jeg får fra disse mennesker guld værd for mig, og betyder mere end noget som bliver sagt af en kunstkritiker, da det kommer uden filter, nedefra.
Jeg arbejder jo også på slap line når jeg fernisserer mine billeder, ned i gården, fulgt af mange øjne i vinduerne. En ældre kvinde er tit min medbedømmer her, når det afgøres om det er blevet ordentlig lakeret, og flere andre kommer også ofte til og kigger med, på plads.

Idag, på bensinstationen følte jeg for alvor, at Sydhavn har accepteret mig, jeg er blevet godkendt og er nu blevet maler med folket her, ihvertfald for nogle af dem, sååå dejligt. 
I min lille tagatelie-lejlighed, med de store vinduer og det gode lys, maler jeg, lever og producerer det som er mit liv, maleriet og billederne, og snapper det til mig som følger med.

At male, er at leve, og om 3/4 kvarter spiller Danmark - Portugal

28 kommentarer:

  1. Sikke en herlig beretning. Hvor dejligt at du føler dig hjemme, tror der er mange rundt omkring, der ikke føler sig velkomne. Jeg føler mig sådan set velkommen i vores lille bjergby, og folk er venlige og man hilser på hinanden, men helt hjemme føler jeg mig ikke endnu efter 4,5 år.

    SvarSlet
    Svar
    1. Space, ja det er en glad historie og synes bare at jeg vil dele dem med Jer.

      Jeg har jo også boet i Sverige, og egentlig var historien lidt af den samme der. Tror også at det handler meget om en selv og hvordan man bemøder mennesker og heldigvis er jeg et åbent menneske og ikke sådan at udrydde ;-)).

      Alt har sin tid, også det at lære mennesker at kende og her hvor jeg bor, er det også lidt landsbyagtigt, synes jeg, og på den gode måde.

      Slet
    2. somehow handler det også om respekt og den føler jeg findes her idag, og jeg har også kæmpet for den.

      Slet
  2. Skønt for dig du er blevet en del af sydhavnen,og når du skriver om det , tænker jeg hvor er mennesker egentlig sig selv nok, jeg går tur med min hund hver dag , vi har flere ruter vi går, jeg hilser et godmorgen eller et hej til dem jeg møder , det er jo tit de samme man møder i årevis, og stadig er der en hel del der bare ser lige ud og lader som om de er de eneste i hele verden.Det er ikke så længe siden vi talte om netop, det der overfladiske, vi lever i et lille samfund af ganske få gader, vi ser hinanden ,men der bliver aldrig hilst havde det været i græsk landsby ville det ha været noget helt andet,der kender alle hinanden ......

    SvarSlet
    Svar
    1. Jonna, mennesker er også vanedyr og de fleste også rimlige sociale, så jeg kan forestille mig at jeres møder på ruten får lidt ceremoniel betydning. Skulle en ændre adfærd og gøre noget uventet, flyttes cirklerne på godt og ondt ;-).

      Hvad med en byfest eller et fælles loppemarked ?, kan det ikke give lidt mere sammenholdning ?

      Slet
  3. Hovedstaden er anno 2012 et mix af meget forskellige bydele, nye som gamle; sidstnævnte i form af brokvartererne har fået noget polish de seneste to årtier. Sydhavnen - postnummer 2450 Kbhvn.SV - har sit eget forunderlige kontrastfyldte mix af "Musikerbyen" og "kanalkvartererne" (alias holmene).

    På det nærliggende DieselHouse genereres energi, det gør der således også på en tankstation i området med diesel, forskellige oktan-benzin samt menneskelig anerkendelse. ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. he he Hule du ordmager, du kan det med ord.

      Sydhavnen, er mange ting også det du beskriver her, hvor tankstationen som i små byer er lidt af et samlingssted ;-)

      uha, frispark Ronaldo, langt over ;-))

      Slet
  4. Her er samlingspunktet genbrugspladsen lørdag formiddag. Schweizere gør meget i "recycling". Flot mål af Bendner.

    SvarSlet
    Svar
    1. glimrende med recycling, ja smukt dehjli-bendtner mål ;-)

      Slet
  5. så slår vi Tyskland på søndag, jeg hepper på plads i Lviv ;-)

    SvarSlet
  6. og så ser jeg at vi spiller kvartsfinale i Polen, når vi har tævet Tyskland i Ukraine ;-))

    SvarSlet
  7. Åh så godt, Durum ved Ellerbjerg st. yderst velsmagende ;-), en frisk fyr er gået igang ved Ringlinien og sælger lidt kebab også, håber at det går for ham, godt iniativ ihvertfald.

    SvarSlet
  8. iøvrigt, så henvender folk sig ofte til mig på mine ture for at få min mening om alverdens ting. Igår var det swingerklubber som var på tapetet ved Storkespringvandet, alle disse undersøgelser, men det er nu også lidt sjovt ;-)

    SvarSlet
  9. Blev helt varm indeni af glæde da jeg læste dit indlæg. Der er intet så dejligt, som en fisk i det rette element! Der er intet så dejligt som mennesker der får det bedste ud af hinandens verden.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak SourPuss, for nu gjorde du mig rigtig glad også ;-)

      Slet
  10. jeg har fået så mange fine tilkendegivelser rundt om på nettet for dette indlæg ;-), det skrev sig selv egentlig.

    SvarSlet
  11. Og så skal der pakkes idag til Ukraine ;-))

    SvarSlet
  12. Lad pelsen blive hjemme. Check venligst Lviv i nederste sektion:

    http://www.dmi.dk/dmi/index/verden/em_i_fodbold-2012.htm

    Herlig tur ønskes!!!!

    SvarSlet
  13. he he, tangaerne er fundet frem ;-)), og taxa bestilt til i nat ;-)

    SvarSlet
  14. og skitseblokke, farver og tuschpenne er også pakket, gider nok ikke være alt for social med roligans dernede, tager egentlig ligeså meget derned til Ukraine for kulturoplevelsen. Fantastisk chance, noget jeg aldrig har tænkt på, maleren i Ukraine, skørt og opleves, skal det.
    Må være mærkeligt for folket der, at skulle smile venligt til tyskerne som voldtog dem i 40erne. Da jeg har læst meget historie om Tyskland i Rusland i WW2, og derfor også Ukraine, bliver det spændende også på den måde, må se om jeg kan løsne i skitser.

    SvarSlet
    Svar
    1. http://www.history.ucsb.edu/projects/holocaust/Resources/BookReviews/rebecca.htm

      Slet
  15. en af de tunge bøger er De velvillige af Jonathan Littell, som beskriver hverdagen for en tysk soldat under krigen og grusomhederne i netop Ukraine og hvor bla Lviv er med, en absolut anbefalelsværdig bog.

    SvarSlet
  16. glemte helt at jeg var til fernissering på Flæsketorvet idag, fede fotos


    Lee Materazzi is part of Copenhagen Photo Festival 2012

    From June 7 - 17 2012 Copenhagen is celebrating photography. Lee Materazzi is representing Gallery Poulsen with her exhibition 'Finding Myself at Home' opening June 16 from 5-8 PM

    SvarSlet
  17. tilbage til kølig dansk sommer igen, indlæg fra Ukraine kommer inden længe ;-)

    SvarSlet
  18. og imorn formiddag skal tre billeder lakeres, bliver spændende og også nervigt, Mit Tivoli, Skønne kvinde og 2200N. står for tur, håber på godt resultet, men intet er givet.

    SvarSlet
  19. som tiden går, jeg skal flytte under 2014, byfornyelse kalder kommunen det, nåt man nedlægger små dejlige taglejligheder, og laver dem dobbelt så store og med altan, til mere end dobbel hyre, suk og grrr.
    Jeg bliver tilbudt en anden lejlighed under året, må se hvor jeg så flytter hen ...

    SvarSlet