lørdag den 26. januar 2019

Kaffe i Berlin

Midt i januar, sne og kulde lægger jeg dette maleri ud her som er fra december 2018, og malet efter en skitse fra Hotel Plazas gårdhave, Kurfürstendamm, Berlin sommeren 2016.

Mit første rigtige besøg i Berlin var sommeren, 2016 en uge i juli hvor mit egentlige formål var at se en udstilling om Entartete kunst på Hamburger Bahnhof,
 https://www.smb.museum/ausstellungen/detail/neue-galerie-die-schwarzen-jahre.html
 , og jeg blev ikke skuffet. Jeg fik snuset til Berlin, fik en del skitser med hjem som jeg senere også har anvendt som underlag til flere oliemalerier, som også findes her på bloggen.

Det var juli, stegende tør hed varme som jeg trives i og himlen var blå hele ugen, og jeg elskede det.



Og nedenunder her, findes skitsen



Jeg stak til Berlin, næste sommer igen 2017 denne gang i tre uger, hvor jeg fik en masse skitser med hjem også, og håber på et snarligt gensyn denne sommer 2019.

Maleriet er en olie, måler 40cm. - 30cm., og lakeres til foråret.

2 kommentarer:

  1. Berlin er som en gammel ven. Den venter altid med det gammelkendte, blandingen af urban kompleks skønhed i skikkelser af gamle smukke bygninger med historik i murstenene og arkitekturens nymodens udfordringer samt ikke at forglemme den vestlige dels grønne skønhed i skikkelser af områderne omkring Wannsee og floden Havel. Kontrasten - "plattenbau" - findes i de tidligere østberlinske forstæder Marzahn m.fl. - Spændingen, hvis man søger denne, findes i de mørke timer, hvor de multikulturelle klaner af især russisk, arabisk og tyrkisk oprindelse markerer deres territorier i forskellige distrikter af byen. Noget, der selv ikke med den fineste kikkert i tv-tårnet Berliner Fernsehturm på Alexanderplatz i Mitte i Berlin kan ses.

    SvarSlet
    Svar
    1. ja, man, jeg er blevet bidt af byen som indeholder det meste af hvad mit hjerte begærer. Med alderens ret bliver det ikke mange sene aftener eller nætter, og det gør heller ikke noget, trives bedst i varme og solskin, hvad der er nok af om sommeren.
      Der skal komme endnu en udstilling, en stor en om kunst som interesserer mig meget, nemlig Entartete kunst, hvornår og hvor vil vise sig, men se den vil jeg på plads i Berlin :)

      Slet