onsdag den 10. juli 2013

FUR Elise Tivoli, eller Fuck FUR

Jeg og mange andre elsker Tivoli, men kærligheden fik sig et stort knæk da de valgte at sammenarbejde med pelsindustrien, gennem FUR. 
Jeg var med til en demonstration den 12. november, 2012 Boycott Tivoli, arrangeret af flere dyrerettighedsforeninger, et fakkeltog en mørk vinteraften, meget stemningsfyldt og bevægende, hvor vi gik fra Vesterbro Torv, langs Vesterbrogade med stop ved Tivoli, hvor kampråbene skræmte mange finklædte, og også bepelsede gæster til haven.

Da jeg fortsat kommer i Tivoli, kan ikke lade være, har jeg så til gengæld malet dette billede af idyllen derinde, hvor FUR også forekommer. 
Mit årskort koster 280 kr. så økonomisk, tjener de ikke de store penge på mig, men boycotte Tivoli, kan jeg bare ikke.




Selve maleriet, bygger på fire skitser, lavet på plads under foråret, hvor jeg har siddet på Kærlighedsstien, på en bænk og forsøgt at smelte ind i omgivelserne, da det giver den bedste uforstyrrede ro. 
Jeg har forsøgt at male idyllen herinde, børns og voksnes glæde, leg, latter, blomsterpragten og dyrelivet, som jeg nu oplever det selv. 
Ingen idyl herinde uden mink har Tivoli besluttet sig for , og i dette tilfælde er den så også med og stikker hovedet frem fra sit her, symbolske indelukke affaldskurven, skiltet og overstreget med rødt af FUR.

Maleriet er vel politisk, må så være, men billedet er også så meget mig, jeg er et politisk menneske, også når jeg sover. 
At male sådan et billede er for mig en balancegang mellem det åbentbare og det subtile. 
Det bliver patetisk hvis jeg maler med store bogstaver, og med de små ses indholdet måske ikke, derfor kære beskuer, kig og læs mellem linierne, hvilket dog er svært da fotoet ikke viser detaljerne, som findes på maleriet i virkligheden.
Jeg håber til trods for det lille foto, at man som beskuer fornemmer budskabet i billedet, for det er der. 

Her en lille detalje fra maleriet, om overvågning generelt, og spændende bliver det også til næste år, når mit årskort skal fornyes ....




Fra demoen 2012, foto Helle Zebitz



http://www.kopenhagenfur.com/da

Maleriet er en olie, måler b.85cm. - h.70cm. og lakeres om 3-4 måneder, hvor det så er helt færdigt.

8 kommentarer:

  1. E(n) K(raftfuld) C(ementering) af penselvirtuosens synspunkter i form af stop-markeringen på affaldskurven, T-shirt markeringen samt de ledsagende betragtninger, der udstråler såvel kunstnerens dualistiske synspunkter ”Boycott Tivoli” vs. ”Årskort til Tivoli” samt protest- og temperamentsfyldte engagement visualiseret i billedet ved Stenosgade/Vesterbrogade i Københavns centrum en mørk novemberaften. At billedet ikke synes signeret med ”EKC-2013” kan skyldes, at ophidselsen ikke har lagt sig endnu.

    SvarSlet
  2. ha ha kære ven :), fotoet er vindt og skævt, så jeg fik klippe det nederste venstre hjørne væk, med EKC, et bedre foto med navn, kommer nok efter mere kaffe ;)

    SvarSlet
  3. jeg ved ikke rigtig hvad jeg skal sige til det du der skriver Erik,du går med i demonstrationer boykot Tivoli fordi de valgte at samarbejde med Fur ,,,
    jo men du går stadig derind ?
    Søde Erik du er ikke så vidt jeg ved vegetar , ergo spiser du bøffer , små lune frikadeller og sikkert også engang i mellem en æggemad...
    Koen,grisen og hønen lever ikke under bedre forhold ude i produktions staldene end de små mink gør, pelsavlen i Danmark er den største eksportvare vi har.....
    Jo jeg medgiver at dyrene skal ha det godt ingen tvivl om det ,,,men Danmark skal altså også ha valuta i kassen, verden er barsk , det er ikke lutter Tivoli idyl det hele,,,,
    Kram til dig du kære




    Sakset fra Børsen med tak ! http://borsen.dk/nyheder/avisen/artikel/11/47027/artikel.html/?utm_source=relatedright#ixzz2YenfdhXm
    25. apr. 2013


    Kopenhagen Fur er et andels- ejet pels- auktionshus med flere end 1500 andelshavere.

    I 2011/12 nåede Kopenhagen Fur en auktions- omsætning på 10,6 mia. kr. og er dermed verdens største på sit felt med en global markedsandel på 60 pct.


    SvarSlet
    Svar
    1. jeg synes at det er ret enkelt, behandel dyrene ordentligt mens de lever, det gælder vel også mink ? eller står de udenfor rangordningen ?

      Slet
    2. ja selvfølgelig skal avlerne af grise, køer, høns får, geder og mink da behandle dyrene ordentligt,
      men fakta er at minkavl er en kæmpe stor eksportvare som Danmark ikke har meget af mere.
      Danmark er ikke kun et eventyrland som Tivoli er, Danmark skal ha noget at leve af.......

      Slet
    3. og vi skal behandle minke og andre dyr ordentligt, er det dit indtryk at minkene har det godt i deres små ståltrådsbure ?

      Forstår ikke at fordi vi tjener kassen, at det så er ok.

      Slet