fredag den 9. september 2016

Die Brücke

Die Brücke, inspireret af tegninger som jeg lavede i Berlin, er nu blevet færdigt.

Jeg har det sådan med maleriet at det hænger sammen med Den Røde Plet, altså på bror/søster måden, ikke på grund af de har samme størrelse 120cm. - 90cm., men nok nærmere noget mentalt.
Og de stærke farver, enkelheden og duften af storby, hvilket jo København og Berlin også er, i mindre skala. Måske også da jeg har malet dem, lige efter hinanden, sådan lidt i samme ånd og mening.




Die Brücke, er en fortælling om et tog, en bil, en bro, floden Spree, nogle mennesker, bygninger og en båd som er på vej ud af billedet, og som knyttes sammen i dette maleri. 
Hvad den lille pige gør ombord på båden, og hvorfor må beskueren selv liste ud, jeg er bare regissøren som har malet dramaet.

Berlin turen har givet mig meget, både som menneske og som maler. Jeg kom hjem med fire gode tegninger, synes jeg selv, hvilket gør at turen blev både mere betydningsfuld, og givende.

Jeg går også og roder med tanker om en Rom tur med tilhørende tegninger, men lige nu er her så varmt herhjemme, at det vil være synd at forlade mit dejlige København, for øjeblikket. Måske stikker jeg om en uge eller to, eller også venter jeg, til næste år, hvilket lykkeligt og priviligeret menneske jeg er.

Tegningerne som ligger til grund for maleriet, kan ses under Berlin tegninger fra 31 juli, på denne blog.

Maleriet er en olie, måler 120cm. - 90cm., malet på et hørlærred, og lakeres om to til tre måneder.

Billedet hænger nu på Onkologisk afd., Herlev hospital.

2 kommentarer: