søndag den 6. marts 2016

Aftenstemning, V., Kbh.

Et oliemaleri, bygget op og malet efter skitser på plads, og frit fortolket med udgangspunkt fra Sundevedsgade, Vesterbro.

I virkeligheden er bygninger og mure på stedet smurt ind i graffiti , så jeg fik lyst til at male det med store frie yder, alternativt. Vi er i sådan en grad blevet vænnet til rædselsfuld talentløst klotter på vægge og mure, så vi ser ikke længere skønheden i de rene, nøgne flader, trist.



Det er i skumringen, twilight zone, gaden ligger øde hen og stemningen er magisk under månen, som gemmer sig bag flyende skyer. Bare min egen gamle cykel, vidner om at her findes et menneske i nærheden, lyset strømmer ud fra de oplyste vinduer, og hvor beboerne  måske er hjemme.

Da jeg havde skitset gaden bag Vesterbrogade, var det eneste jeg var i tvivl om, tidspunktet på døgnet, og valgte skumringen da jeg så kan lege med lys og skygger, som så giver billedet den stemning jeg efterstræber med dette maleri.

Maleriet er en olie på lærrede, måler 60cm. - 45cm., og lakeres som altid når det er tørt nok, sådan noget som om tre måneder cirka.


1 kommentar: