lørdag den 16. maj 2015

Pigen, med det røde løbehjul

Efter forår, kommer sommer, så mit seneste maleri ligger i tiden, et bybillede fra Vesterbro om sommeren.

Det er Sdr. Boulevard som jeg har haft i tankerne mens jeg malede billedet. Der, blandt al grå beton, findes en grøn stribe græs, i midten af boulevarden, hvor folk mødes, slapper af og hvor børnene også leger, når vejret er godt.



Maleriet kan i princip lige så godt være fra Nørrebro, det eneste som skiller de to bydele i dag er befolkningen og leve standarten med Vesterbro som de velhavende, de gamle huse som endnu er tilbage ligner stadigvæk hinanden til forveksling.

Pigen, med det røde løbehjul kom til, da hun en dag overhalede mig da jeg cyklede hjem fra Ny Ellebjergvej station. Der var motor på løbehjulet, så stærkt gik det, tror at den var boret, og overrasket blev jeg også.
Så det føltes som en naturlig sag, at hun kom med på det pågående billede, jeg var i gang med at male, den dag.
Jeg har forsøgt at skildre den lette afslappede stemning, som kan findes der en sommerdag i København, hvor temperaturen er over 20 grader, og vind er fraværende.
 Den lille familie sidder ved et bord, og manden tager en selfie med mobilen, og idyllen lægges på Facebok, så vennerne ved at alt er godt, for tilfællet.

Maleriet er nok det sidste jeg får malet inden jeg stiller ud i Hanstholm Kunsthus, med omkring 45 oliemalerier, med fernisering den 13. juni, og udstilling en måned frem, samtidigt bliver der også lidt dage til ferie, og måske får jeg lidt nye skitser med hjem.. . 

Udstillingen hedder meget passende, Fra København til Thy.

Maleriet måler 50cm. - 70cm., og er et oliemaleri på hørlærred, og lakeres om ca. tre måneder.

11 kommentarer:

  1. he he, nej jeg overrender ikke Vestkysten, men elsker Vesterhavet gør jeg, og glæder mig til Tour de Thy :). Er i gang med at lakere de sidste billeder, grundlakering og så lidt spændende ovenpå ;), lidt af en liden- og videnskab som giver malerierne et ekstra sus.

    Må se om jeg får lidt farve på mine albyl blege ben og krop, ville være dejligt og et dyp i Vesterhavet måske også, gys :)

    Og hvem ved, måske bliver det til skitser til kommende olier af befolkningen også, skal bo ved havnen, fedt nok.

    SvarSlet
  2. jeg ville slutlakere i dag, men det er så koldt at lakken bliver stiv og uhandterlig, grrr., venter så på varmere tider :)

    SvarSlet
    Svar
    1. skriver det mest for at påminde mig selv at ikke lakere i koldt vejr ...

      Slet
    2. ha ha, har nu fundet ud af hvorfor lakken den dag opførte sig mystisk, jeg kom for skade til at anvende rense benzin i stedet for mineralsk terpentin, grrrr, flaskerne er ens, pånær tekst, host.

      Slet
  3. Rigtig fint. Udstiller du egentlig ofte? Og sælger du malerierne?

    Tak :)

    SvarSlet
    Svar
    1. hej :), ja jeg udstiller når jeg ellers kan ryste sløvheden af mig. Lige nu, og i dette øjeblik hænger 31 olier i Hanstholm Kunsthus, og frem til 12 juli, hvor de så har hængt der en måned. Jeg laver et indlæg om det når udstillingen er færdig.

      Og om jeg sælger noget, jo der forsvinder lidt både gamle og nye, så det er ok, også på den front. Kunne nok sælge mere hvis jeg var mere politisk korrekt, både i mine malerier og i min væremåde,men nogle ting er bare umulige, hvilket så til gengæld gør, at jeg kan se mig i spejlet, uden at skæmmes.

      Slet
    2. det glæder både ejendommen og jeg at høre, så er alle glade :)

      Slet
    3. Det lyder dejligt. Kunne godt finde på at snuse mig frem til en bette udstilling, når jeg er i Danmark igen :)

      Slet
    4. du vil være meget velkommen i så fald :)

      Slet
  4. Apropos udstillinger, så gik jeg med på at stille ud 1.august hos en kunstforening i stedet for som aftalt, 1.oktober.Heldigt at en fragtmand kører malerierne hjem fra Hanstholm inden :). Og det fine ved kunstforeninger er, at der ofte er salgsgaranti med i aftalen :), så livet leger, denne sommer ....

    SvarSlet
    Svar
    1. og apropos udstillinger, så har jeg en solo udstilling i Galleri Nybro de to sidste uger i juni, se indlæg her på bloggen, om samme :)

      Slet