torsdag den 11. december 2014

Selvportræt 2

Det går stærkt for tiden, et nyt og nu mit andet selvportræt er færdigt. 
Mit første malede jeg for tyve år siden, 1994 men har ikke tænkt mig at vente tyve år igen, med det tredje, hmm.




Maleriet er som så mange andre, et forsøg på at skildre helheden rundt mennesket og ikke bare jeg selv, her en sommer i Himmels-atelieret tidligere i år, hvor jeg så ikke bor længere, men levede der i taglejligheden i syv dejlige år. 
Portrætter ser jeg gerne i et større sammenhæng, da vi er hvad vi omgiver os med, også.

Jeg har fået en større lejlighed i samme ejendom, som jeg også er glad for og hvor jeg har mere plads til mine malerier og jeg selv.

Der skal mod til at lave et selvportræt, ihvertfald for mig, føler at man viser sig selv så nøgen, som man nu kan, uden al for megen make up. 
Og en stor udfordring er det, megen selvransagelse, mange tanker og meget teknik, og et forsøg på ikke at låse billedet for fast som på et foto, da jeg vil at billedet skal ånde af sig selv.

Jeg har brugt flere fotos, tegninger og spejl som underlag til maleriet, sjovt var det, og nervepirrende også, så meget at jeg i blandt stod op om natten, og sad og gloede på billedet, til jeg fik nok.

Om jeg er lykkedes med det, må beskueren afgøre, min egen fornemmelse er, bestået og ok.

Her under, selvportrættet fra 1994, malet i Småland, Sverige




Selvportrættet, det nye måler 30cm. - 45cm. er en olie og lakeres til foråret.


1 kommentar: