onsdag den 20. september 2017

Huset ved Friedrichstrasse, Berlin.

Også denne sommer gik turen til Berlin, og denne gang hele tre uger.

Jeg var så heldig at frit kunne disponere over en lejlighed og en sort kat som fulgte med, og med en åben altan øverst oppe på femte etage, i en ældre ejendom i bydelen Schöneweide, og som ligger i det som før var, Østberlin.

En betingelse for at jeg ville betegne turen som vellykket, var at jeg havde skitser med hjem fra de pladser og steder som jeg fandt maleriske, og det fik jeg, plus en masse fotos fra Berlin, som ikke findes i de sædvanlige turistbrochurer.

Jeg tog toget derned fra København Hovedbanegård på min fødselsdag 11. juli om formiddagen, med et hurtigt bytte i Hamburg til  ICE, og det var nice og expresso til Berlin på en og en halv time.
Dagen efter købte jeg et månedskort til S-bahn, og så var jeg startklar og parat til de efterfølgende tre dejlige uger, som det blev.

Det blev til 10-12 færdiger tuschskitser plus det løse, mange af dem med nærhed til Spree, floden som løber som årer og arterier gennem byen, og med bænke som indbyder til zen, og måske en skitse, som jeg så senere kan bruge til at male efter, under de kølige og lange efterårs- og vinteraftener og -nætter.







Som ofte når man hygger sig går tiden så hurtigt at dagene bare flyver afsted, også her men jeg har skitserne som et påtageligt minde fra en uforglemmelig sommer med varme og sol.

Og som ekstra tillæg, kunne jeg genoplive Berlin, den lille måneds tid det tog mig at male, Huset ved Friedrichstrasse, da jeg var kommet hjem.

Maleriet er en olie på hør med kryds, og måler 120cm. - 90cm., og lakeres når der er tør nok ...

1 kommentar: