onsdag den 16. januar 2013

Jeg tror vi har en illegal

En dag, som mange andre hvor jeg stiger på S-toget på Sjælør st. i retning mod Farum eller Hillerød.



Jeg sætter mig og opdager at en kontrollør-kvinde er ved at spørge en kvinde ud som sidder skråt overfor mig, på en måde som får mig til at tænke på et forhør i en dårlig B-film. Kvinden, ikke kontrollør-kvinden tager det meget afslappet, måske forstår hun ikke sagens tiltagende alvor, jeg gør.
Det er startet med en passager uden billet, et dagligt syn for mig men nu er det mere, den billetløse kvinde, som ser ud som alle os andre kan ikke vise noget ID, og det er jo en alvorlig forseelse i år 2013. 
Hun virker lidt apatisk og opgivende, dog ikke panikartet og kontrollørsken tager, føser hende ud i gangen ved ud- og indstigning, mens hun over sin radio understryger sagens alvor,  : jeg tror vi har en illegal, mød mig på hovedbanegården.

Det hele virker skræmmende på mig og de andre passagerer, og øjenkast udveksles. Og ikke alle blikke er lige lettolkede, men situationen er jo også noget kompleks. 
Vi kommer forbi Dybbølsbro st. og næste er så her Kbh. H. hvor der ventes forstærkning. Jeg går ud til dem i gangen, og siger, kan du ikke lade hende slippe ?, også selvom jeg ved at det ikke hjælper. Den uniformerede ryster bestemt på hovedet, faste håndtryk og rosende ord fra overordnede ligger nok allerede i baghovedet på hende, ihvertfald virker hun kampberedt, mens hendes fange står helt opgivet ved siden af hende.

På Hovedbanegården mødes vi, ganske rigtigt som anmodet, af tre betjente og yderligere en DSB funktionær, sikkert for at bakke det hele op moralsk. 
Alt går meget fredeligt til, og vi tager rulletrappen op til hallen, mig lidt efter. Halvvejs oppe, tager jeg tager jeg mit kamera frem, smygende hurtigt og jeg knipser et billede.
Jeg ved, at da jeg trykker på udløseren knalder en blitz af og halve sekundet efter, kigger tre politibetjente, og to DSB-funktionærer udfordrene på mig, mens den eneste som ikke har reageret er kvinden, som er hovedpersonen i dramaet. 
Flokken fortsætter mod politistationen i hallen, eller måske fortsætter de til et andet sted hvor sagen  så forfølges.

Oplevelsen var meget intens, da jeg oplevede den så stærkt, live og tæt på. Kan ikke sætte mig i kvindens sted, flygtningen eller hvad hun var, men hele situationen var skræmmende og et bevis på et systems effektivitet. En billet-kontrollør som fanger illegale, som hun udtrykte det, lidt uhyggeligt og vel ikke noget som passer med job-beskrivelsen, måske.
Jeg ved, at alle her nok bare har gjort deres arbejde, men mit hjerte fik kvinden, og jeg ved også at vi må have love, men at de som nu svinger hele tiden alt afhængig af herskende politikeres humør og embedsmænds tolkninger, er ikke en naturlov.
Jeg, håber også at vi ikke glemmer at det er mennesker, og ikke bare personnumre som gemmer sig bag en ikke identitet, jeg fik mig ihvertfald en husker i dag.




20 kommentarer:

  1. Man kan jo kun håbe på, at politiet vil forsøge at hjælpe kvinden på bedste vis. Talte hun dansk? Måske hun var på flugt fra en voldelig ægtemand?

    SvarSlet
    Svar
    1. hun talte ikke dansk og håber også på en happy ending. Hun virkede mere opgivende, som om hun måske havde overtrådt en vis tid og ikke måtte være her længere, bare en tanke. Jeg er så vant til at se folk som ikke har billet, men dette har jeg ikke oplevet før. Forstår ikke hvorfor hun ikke havde mere tjek på kontrollører, hun må jo have vidst hvad det kunne ende med, suk

      Slet
  2. Ingen ved jo som jeg forstår det, hvad grunden er til episoden i toget , man må jo ikke køre uden billet ,alle skal jo betale for at benytte toget ,også en udenlandsk dame, jeg ville godt nok ikke turde køre i tog i et fremmed land uden en gyldig billlet ( ja heller ikke her i landet ) Nu har jeg jo ikke set hvad du har set Erik , men der må være en grund til at damen bliver afhentet af politiet, det tror jeg altså naivt på .....Helt ærligt så syntes jeg , man fornemmer mere og mere at mange mennesker bare tror Danmark er et stort ta selv bord .....

    SvarSlet
    Svar
    1. det handlede nok om det som kontrollørsken udtrykte, vi har en illegal, næste trin afhøring af fremmedpoliti, internering og sikkert udvisning. En episode som der sikkert hænder dagligt, men det er bare ikke så ofte du oplever det på nært hold.

      Slet
    2. Og så forsøgte jeg såmænd bare at vise min sympati med et skræmt menneske, som lidt amatørmæssigt havnede i systemets tilfældigheder

      Slet
  3. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet
  4. @EKC:
    Dit gode hjerte og ikke mindst humanistiske sindelag fik en tur i centrifugen denne dag i det københavnske S-togsnet. I (et af) Middelhavs-landene, hvor jeg p.t. opholder mig, er det hverdag, blot med den nuance, at myndighedsbehandlingen af typisk Maghreb-illegale håndteres langt mindre næstekærligt. Dette skal også ses i lyset af den ændrede (gennemsnitlige) sociale situation i Middelhavslandene.

    PS. Håber at "din vovse" på billedet har lovpligtigt hundetegn! ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. jo, jeg husker da jeg var i Frankrig ved Middelhavet i Perpignon, hvor der var masser af tiggere i farvestrålende klæder. Her var politiet også ret bastante.

      Det specielle ved min situation, var at jeg følte systemets ubarmhjertige måde at fungere på, og at en togkontrollør spillede politi og så ud til at nyde det.

      Jeg har tyvstjålet hunden på FB, så helt ren er jeg heller ikke selv

      Slet
  5. det handlede nok om det som kontrollørsken udtrykte, vi har en illegal, næste trin afhøring af fremmedpoliti, internering og sikkert udvisning. En episode som der sikkert hænder dagligt, men det er bare ikke så ofte du oplever det på nært hold.

    SvarSlet
  6. ‎"Between the idea
    And the reality
    Between the motion
    And the act
    Falls the Shadow."

    (T.S. Eliot)

    SvarSlet
  7. Det er klart , det må ha set og høres dramatisk. Man ser det hele for sig sådan her : " en bastant kontrolør dame ca´50 år iført stram sort nederdel måske oven i købet lidt for stram over maven , Sort uniformsjakke, hvor knapperne strammmer over forpartiet, sorte udstådte DSB sko, fløjte og kæde til nøjler i lommen , med en stor walki talki, tilkalder hun med høj stemme assistance og politi , jo det lyder nærmest som starten på en krig.
    Måske har omtalte kontrolør fået et hint om at en illegal var med toget :O)

    SvarSlet
    Svar
    1. det var dramatisk og din beskrivelse af kontroldamen stemmer fint ;-). Hvad som undrer mig lidt, er at hun var alene i S-toget, kontrolløren, de plejer jo at være mindst to.

      Og det var tilfældigt, hun så billetter og opdagede denne kvinde, suk. Min forstan forstår forløbet, men mit hjerte ikke.

      Nå, frisk luft og solskin hjælper, hej då :-)

      Slet
  8. hej til dig ❤du gode menneske ❤☀

    SvarSlet
    Svar
    1. og hej til dig :), fra en som ikke føler sig speciel god, men bare handlede med rygmargen

      Slet
  9. det forbavser mig at politiet har 3 betjente til rådighed ved afhæntning af 1 stk. dame - lyder grotesk! med mindre hun bar et bombebælte - men så var det jo nok rullemarie der var ankommet.
    selvfølgelig må man ikke være her i landet illegalt - men på mig virker fortællingen noget dramatisk - og ude af proportioner for denne forseelse.

    SvarSlet
    Svar
    1. ja, det var groteskt, og damen in mente var en lille forsagt en af slagsen som bare sad, og senere stod og så på passivt, jeg var nok den mest militante i historien :), og jeg var meget fredlig.

      Som tilfældig tilskuer var det en ubehagelig scene, men jeg håber og tror at hendes forseelse ikke var så stor som til internering og udvisning og højdepunktet for mig var da blitzen brændte af på rulletrappen, og deres overraskelse :-)), grrrr. Synes at det er et ret fedt foto, og lidt dramatisk samtidigt.

      Slet
  10. hmm, jeg var der, du ikke :)

    SvarSlet
  11. og går faktisk og funderer på om denne socialsurrealistiske oplevelse, bliver mit næste billede :)

    SvarSlet
  12. he he, jeg er stadig i tvivl om jeg maler billedet. Det kræver nok, at jeg har to billeder igang samtidigt, et som har et lysere indhold også.

    Billedet kræver sin maler, så jeg fortsætter tankegangen og opsætningen af endnu et lærrede, mere end det halvstore jeg satte op igår. Nå, fortsat god weekend :)

    SvarSlet
  13. Nu maler jeg på et sommerbillede, rimeligt stort, men laver også skitser på S-togene på plads :-)

    SvarSlet