mandag den 26. november 2012

Udsigt fra tredje sal, V.bro

Maleriet er et af den slags som maler sig selv på en eller anden måde, jeg er bare penselfører. Nok til stor del fordi at jeg har brugt skitser som er tegnede på plads, på 3.dje, på Vesterbro.










Jeg anvender tusch, og pastellkridt eller voksfarve som det vist også hedder. Farverne smitter ikke af og deres lidt sarte toner, er lige mig.










                              





Den første skitse er fra august, og det var stadig dejlig 
varmt og sommeragtigt. Skitsen th., er to måneder senere og det var nu med efterårsklæder og farver også selvom det nok ikke kan ses af resultatet.









Selve maleriet har vel taget 1-2 uger at lave, og pga. af det skøre perspektiv som jeg bevidst har leget med har farvelægningen været den store udfordrerne faktor denne gang. 
Et nattebillede under en crescent moon, er jo lys og skygger til stor del og også meget effektfuldt. Jeg tænker mig til hvordan lyset ligger og er selv herre og mester over hvor og hvorfor jeg lægger skyggerne, med månen i tanke hele tiden. 
Jeg har ingen hjælp af skitserne i dette, da de jo er tegnet om dagen, men sådan er det jo tit i mine billeder, det er min virklighed og ikke den ofte lidt realistiske  fysiske virklighed.
Sjovt også at visse motiver ved man bare man kommer til at tegne og male, det er et sådant tilfælde her, jeg vidste med det samme jeg så gården, at den ville jeg male, i sol- eller måneskin

Masser af terpentin i fra start af, mens olien tager over mere og mere jo længere jeg kommer i processen. Duften af disse to væsker forbinder jeg med glæde, lykke og frustrationer også, her arbejdes med det jeg elsker over alt, skabendet af et nyt maleri. 
Og igen, er jeg egentlig rigtigt godt tilfreds med slutproduktet, Udsigt fra tredje, V.bro.

Billedet skal så, som alle mine andre, få en eksklusiv halvmat lak påført om tre måneder, sådan cirka. 

Og en kølig sølvramme vil stå rigtigt smuk mod den blå himmel og de gule huse, så det har den også fået.



Billedet måler h:75cm. - b:55cm.

20 kommentarer:

  1. Spændende proces at følge. Billedet "skriger" KØBENHAVN for en, der bor i alpeland :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. He he og tak, folk plejer at sige at mine billeder lugter eller stinker København, og nu skriger, rigtig dejligt.

      Slet
  2. Enhver, der har besøgt den københavnske bydel Vesterbro anno 2012 samt faktisk også personer i 1960erne såvel i facadehuse som baghuse/-gårde, fornemmer social(sur)realismen i billedet (tørresnore osv.).

    Blogindlægget bidrager endvidere generøst med nogle kunstnerisk-tekniske informationer.

    I-n-g-e-n kan være i tvivl om penselvirtuosens både sociale og motivrelaterede fascination af denne københavnske bydel.

    SvarSlet
    Svar
    1. tak kære ven.

      jeg skal love for jeg får meget fin respons de forskellige steder på nettet jeg har lagt billedet ind, så skøøønt, man er jo altid selv ret meget i tvivl

      Slet
  3. Jeg boede på Vesterbro som meget ung, vores gård lignede denne, havde jeg den gang, i mangel af selvkritik den vane, at synge ud i gården medens jeg vaskede op, for åbne vinduer, mest sådan nogle uddrag fra uddrag fra Sommer i Tirol og lign., det var ikke værdsat.Og :
    ved at se dit billede Erik røg jeg lige tilbage dertil.
    tak for kærlig hjælp.

    SvarSlet
    Svar
    1. he he, så er jeg med :-)Sommer i Tyrol, those were the days

      Slet
  4. super flot billede Erik

    SvarSlet
    Svar
    1. takker :-), og det er meget bedre og dramatisk live, mærkeligt hvor nogle fotos gengiver bedre end andre, måske har det noget at gøre med lyset, mystisk er det

      Slet
  5. jeg kommer til at tænke på min barndomsgade. men plejer der ikke at være mennesker i dine billeder - savner dem lidt her ! selvom det er nat og de fleste ligger under dynen - så må der være en enkelt eller der kigger ud af vinduet - den gamle dame på 3. der har svært ved at sove - den unge pige på 1. der ser drømmende op på månen - og så nørden allerøverst oppe - der kigger efter ufoer !

    SvarSlet
    Svar
    1. der findes to mennesker som ikke kan sove ;-), nederst en lille pige i en hvid natkjole og en mere søvnløs midt i billedet ved de røde bukser, men det er svært at se i dette lille format.

      Slet
    2. ps. var længe i tvivl om der skulle findes folk med overhovedet, og to slap så gennem nåleøjet :-)

      Slet
    3. nu fik jeg øje på dem ! dejligt !

      Slet
    4. he he, de skal være der, men bare som nogle man måske ikke ser ved første blik, selv live, er de ikke fremtrædende, men de er der :-)

      Slet
  6. november er ganske rigtigt min hademåned og nu er den snart gået, hurra hurra.

    Af reaktioner og din også har jeg ramt noget godt med billedet tak, og som tidlige skrevet, et nemt billede at male og enkelt også.

    Murstenshelvede, jeg skal komme efter dig, en dag ;-)

    SvarSlet
  7. Grrrr, sender lige en øm klemmer afsted ;-))

    SvarSlet
  8. i morgen henter min rammemager maleriet og tegningerne, sølvrammer til alle og glas også til tegningerne ;-)

    SvarSlet
  9. jeg skal jo være med i bogen 101 kunstnere 2013, og har nu besluttet hvilke malerier som skal med, big surprise så er Udsigt......... et af dem :-)

    SvarSlet
  10. Jeg ved ikke helt hvorfor, men jeg er helt vild med det her.

    SvarSlet