søndag den 22. januar 2012

Inkaprinsessen

Jeg har altid ment at god kunst er tidsløs, og alligevel kan den samtidig også beskrive den tid vi lever i. Et eksempel på dette er min Inkaprinsesse fra 1995, som er ligeså aktuel idag som i -95.
Om det er god kunst, kan sikkert diskuteres, ligesom indeholdet, alt afhænger jo af øjnene som ser.


Jeg vil lade tolkningen af billedet stå åben, der er frit frem og ingen løftede pegefingre, bare et lille håb om at betragteren slipper fantasien løs og danner sin egen menig.


Mange af mine malerier er politiske og indirekte selvportrætter og dette er klart politisk, set nedefra og hjertet mit, ligger hos Inkaprinsessen.


Maleriet måler B:60cm. - H.90cm.

17 kommentarer:

  1. Den rødhårede kvinde er Mona Sahlin ;-))

    SvarSlet
  2. Nævnte rødhårede Mona Sahlin med de mascarabesatte brune øjne havde en anderledes positiv karrierevej, da billedet blev malet (1995). Hun så givet sig selv som den daværende statsminister Ingvar Carlssons efterfølger med standsmæssig bolig i Sagerska Huset på Norrmalm med sydlig udsigt til magtens centrum. Det gik anderledes med hende, ja med hendes konkurrent - den brutale, arrogante (og ret kompetente) Göran Persson (manden i øverste højre hjørne af billedet). Der er givet ikke blevet tænkt på Håkon Juholt, men det er også ligemeget nu. ;-)

    Mon det aktive "ansigt i stolen" repræsenterer den dynamiske, begavede, selvbevidste og periodevis ret tørstige partikollega....Gudrun Schyman ;-) - Ansigtet, der titter frem bag stolen er vel næppe Jonas Sjøstedt!? ;-)

    Penselvirtuosen alias blogejeren bedes undskylde de svenske politiske kommentarer, der blev igangsat ved hans egen adderende kommentar om Ms. Mona Sahlin! - Som tidligere svensk lokalpolitiker ved penselvirtuosen, at der er lysårs forskel på det sydamerikanske hedengangne store Inka-rige og svensk politik. ;-)

    SvarSlet
  3. Hule

    En skarp rigtig analyse af politikken i Sverige, rundt -95, som er meget velkommen og sjovt også at du sætter navn på ansigterne på maleriet ;-). Nogle af ansigterne er symboler på det onde og destruktive som også findes i vores samfund, pædofile, ublu bankdirektører og andre samvittighedsløse profitører, der er nok af dem.

    Og iblandt undrer jeg mig over om der er så stor forskel på den korruption, grådighed og kyniske menneskehandel som findes i vores såkaldt civiliserede samfund, og i de bananrepublikker som vi ikke gerne vil sammenligne os med.

    SvarSlet
  4. Kære Erik, jeg tolker ikke dit billede, mit hoved værker, arme og ben værker influenzaen hærger,men jeg sender dig alligevel en hilsen ......

    SvarSlet
  5. øv, øv ipsen og tak for hilsen ,-)

    Det er bare så træls med influenza, sender straks masser af gode vibber afsted og god bedring. Efter at jeg er begyndt at drikke torskelevertran hver morgen ;-)), så tror jeg faktisk at jeg har fået stærket mit immunforsvar, så det kan jeg godt anbefale, efter at jeg har anvendt det i et års tid efterhånden.

    SvarSlet
  6. Til start vil jeg sige, at jeg ikke er kunst kender, men farverne er ikke så stærke som på dine senere billeder. Kender desværre heller ikke omtalte politikere, sorry. Dette billede er ret "travlt", og kræver nok længere tids iagttagen for at få det hele ind.

    SvarSlet
  7. space

    Egentlig ligegyldigt med navnene, jeg giver en indgang til maleriet med titlen, og resten er op til betragteren ;-)

    Det er travlt, he he, nærmest kaotisk og du har sikkert også ret med de dæmpede farver. Idag er mine billeder nok enklere, jeg forsøger ihvertfald at begrænse mit billedsprog og gøre det mere enkelt til sin natur, noget som nok kommer når man har malet et par hundrede stykker ;-).

    SvarSlet
  8. Der er lidt Heerup i dig ^^

    SvarSlet
  9. retcute

    njah ;-), måske, og godt at se der er liv i dig ;-)

    SvarSlet
  10. Som det også er nænt, så er den gode maler 'skrappere' i farver på sine mindre yngre dage - hænger det monstro sammen med at maleren selv er blevet 'rundere'... 'smiler smørret'

    SvarSlet
  11. hr. sorte drage ;-))

    nu har jeg Inkaprinsessen stående her, ved siden af billeder fra mine mindre yngre dage ;-)), og jo der er helt tydeligt forskel, noget jeg ikke har tænkt på, men andre siger det samme. Jeg anvender lysere og klarere farver nu, også enklere motiver og det har sikkert at gøre med at jeg også er blevet rundere med årene ;-).

    Og nok noget jeg laver et indlæg om, meget snart ;-)

    SvarSlet
  12. Når jeg kigger på de fem mest besøgte sider nederst her, så synes jeg faktisk at mine malerier burde udgives som frimærker, så Post Danmark VÅGN OP ! ;-))

    SvarSlet
  13. god kunst kan være andet end tidløs - god kunst kan bevidne noget der fx. er sket - men god kunst kan også som du er inde på være tidløst - dette billede kan jo være alverdens religioner - alverdens oprør - alverdens politik, befolkning med mere, det kan være marerit eller måske en drøm om blot at lytte til musikken og ende festen af med en fransk hot dog - så nu blev det til alverdens melodier i en jukeboks - med en pølse til ;O), popularitet - sceneskræk eller clairvoyance tja og sådan kunne jeg fortsætte ................

    SvarSlet
  14. jajaja

    jeg har nok udtrykt mig lidt uklart, god kunst som er tidsløs kan netop ses i alle tider og udtrykke noget som har sket og alligevel være aktuel. Ved ikke om meningen blev klarere her, lidt som med en evergreen eller en klasikker i musikken, modsat en døgnflue man glemmer, når man har hørt den. I aften går en film på tv Charlie fra 1967, en folkekomedie, Far laver sovsen, kender den ikke, modsat Gøgereden som jeg elsker, altså kvalitet contra skræp, og så håber jeg ikke at jeg lyder elitistisk.

    SvarSlet
  15. EKC jeg ved hvad du mener - men noget kan også være god kunst selv om det ikke er tidløst - det vil sige et værk der kun fortæller om en aktuel periode et aktuelt ikon i et øjeblik der efterfølgende står stille og som bare er da - som et portræt en skulptur af en daværende person eller lignende... selv om man kan drage sammenligninger ..hvilket også er med til at gøre det til god kunst - det du snakker om må være... æv tror vi er enige ;O)

    Og dit billede fortolkning i dag - rådhuspladsen - guldbolden i baggrunden og jaaaaaaaaaaa så taler resten for sig selv ;O)var det guldfest

    SvarSlet
  16. jajaja

    jojojo, jeg tror at jeg stopper her, hvor vi så er nogenlunde enige om hvad god kunst også er ;-), iøvrigt herlig fortolkning du gør til sidst i tillægget hvor vores europamestre vinder guldbolden og får en Inkaprinsesse i tilgift på Rådhuspladsen ;-)

    SvarSlet